Kuih Kelantan

Kuih Buah, Talam,Puding,Segera,Anika Nasi Dan Lain2 Asli Dari Kelantan

Bubur Asyura Kelantan

| 0 comments

1) Pernah rasa kan.. kalu tak pernah boleh lah rasa memang sedap rasanya.. boleh makan bersama keluarga di waktu pagi dan petang. 

Untuk yang belum mengenali Bubur Asyura ni ianya di perbuat daripada beras dan di campurkan dengan pelbagai rempah ratus. Farmous sangat di musim awal muharam.

2) Biasanya kalau di kelantan ianya di buat oleh pendukuk kampung secara gotong royong.

pada sesiapa yang pernah duk kampung memang dah biasa.

3) Seawal pagi penduduk kampung keluar untuk ke rumah jiran yang tekah sepakat pada haritu untuk kacau sura. Biasanya adalah kos sedikit diambil 

oleh penganjur sekurang2 nya RM10 seorang atau ada yang bagi lebih untuk niat sedekah. 

4) Biasayanya bubur ini di kacau seawal pagi hingga 6 jam baru masak sempurna ada yang sampai 10 jam bagi membolehkan semua ramuan sebati.. Dari putih nasi tu sampai lah kehitaman sedikit setelah dimasukkan rempah ratus. Untuk menyedapkan lagi biasanya di campur daging atau ayam dan juga jagung.. 

Kalau nak sedap perbanyakkan dagingnya agar bila ditarik bubur yang beku nampak urat daging keluar bersama.. Biasaya manis sedikit baru sedap.. 

5) Sekarang ini tak payah dah Kak Ida dah sediakan untuk tempahan. Kalau biasa kena kacau sendiri sekarang ni sediakan saja sedikit duit tempah saja untuk merasa dan makan bersama keluarga. 

Setakat ini memang banyak tempahan diterima dan banyak yang bagi maklumbalas yang memuaskan akan rasanya yang enak 

Kalau nak tempah boleh whatapp Kak Ida 0176019602. Pada yang belum LIKE lagi facebook kuih kelantan boleh klik kat sini www.facebook.com/kuihkelantan

 

sura1

 

sura kelantan 2

sura kelantan 1

 

 

Share

Leave a Reply

Required fields are marked *.