Kuih Kelantan

Kuih Buah, Talam,Puding,Segera,Anika Nasi Dan Lain2 Asli Dari Kelantan

January 6, 2016
by admin
0 comments

Jala Mas dan Buah Tanjung

Tok teliur ko nih….‪#‎buahtanjong‬ ‪#‎jalamas‬ ‪#‎taikitik‬ lemok manis rasa…dalam tekak…boleh pos ke mana saja…1 MALAYSIA… call,sms @ whatssap k.ida sekarang 0176019602

bt1 bt12

bt13

Share

January 6, 2016
by admin
0 comments

Pulut Kuning, Kerutup Daging dan Rendang Daging

‪#‎kerutubdaging‬ @ ‪#‎rendangdaging‬ memang sedap… di makan bersama‪#‎pulutkuning‬ rasa lemak pulut melekat di bibir…cuba sekali pasti nak lagi…call,sms @ whatssap k.ida sekarang 0176019602 utk tempahan..

pk1 pk2

r1 r2

Share

December 31, 2015
by admin
0 comments

Kuih baru keluar ‎Apampokadot‬

Jom order…‪#‎apampokadot‬ memang cantik dan cute… utk ‪#‎majlisharijadi‬@ sebagai sisa ‪#‎perkahwinan‬…utk tempahan boleh call,sms @ whatssap k.ida sekarang 0176019602

apampokadot1

apampokadot2 apampokadot3

 

Share

December 29, 2015
by admin
0 comments

Kuih Koci, Cara dan Koleh Kacang

Tempahan di buka utk ‪#‎majlisperkahwinan‬ @ ‪#‎majliskesyukuran‬semperna ‪#‎cutisekolah‬.. ‪#‎kuihkoci‬,‪#‎kuihcara‬ ayam berempah dan‪#‎kolehkacang‬. Call,sms @ whatssap k.ida sekarang 0176019602

cara berlauk koci koleh kacang

Share

October 13, 2015
by admin
0 comments

Bubur Asyura Kelantan

1) Pernah rasa kan.. kalu tak pernah boleh lah rasa memang sedap rasanya.. boleh makan bersama keluarga di waktu pagi dan petang. 

Untuk yang belum mengenali Bubur Asyura ni ianya di perbuat daripada beras dan di campurkan dengan pelbagai rempah ratus. Farmous sangat di musim awal muharam.

2) Biasanya kalau di kelantan ianya di buat oleh pendukuk kampung secara gotong royong.

pada sesiapa yang pernah duk kampung memang dah biasa.

3) Seawal pagi penduduk kampung keluar untuk ke rumah jiran yang tekah sepakat pada haritu untuk kacau sura. Biasanya adalah kos sedikit diambil 

oleh penganjur sekurang2 nya RM10 seorang atau ada yang bagi lebih untuk niat sedekah. 

4) Biasayanya bubur ini di kacau seawal pagi hingga 6 jam baru masak sempurna ada yang sampai 10 jam bagi membolehkan semua ramuan sebati.. Dari putih nasi tu sampai lah kehitaman sedikit setelah dimasukkan rempah ratus. Untuk menyedapkan lagi biasanya di campur daging atau ayam dan juga jagung.. 

Kalau nak sedap perbanyakkan dagingnya agar bila ditarik bubur yang beku nampak urat daging keluar bersama.. Biasaya manis sedikit baru sedap.. 

5) Sekarang ini tak payah dah Kak Ida dah sediakan untuk tempahan. Kalau biasa kena kacau sendiri sekarang ni sediakan saja sedikit duit tempah saja untuk merasa dan makan bersama keluarga. 

Setakat ini memang banyak tempahan diterima dan banyak yang bagi maklumbalas yang memuaskan akan rasanya yang enak 

Kalau nak tempah boleh whatapp Kak Ida 0176019602. Pada yang belum LIKE lagi facebook kuih kelantan boleh klik kat sini www.facebook.com/kuihkelantan

 

sura1

 

sura kelantan 2

sura kelantan 1

 

 

Share

February 23, 2015
by admin
0 comments

Musim Cuti Tahun Baru Cina

jalamashantaran new theme          Puding raja1       kuih kelantan - markaroni bakar1

Alhamduliiah rezeki Kak Ida bertambah disaat orang ramai sibuk kenduri dan melawat sedara mara sempena cuti sekolah di tahun baru cina 19-22/2/15  Kak Ida pula sibuk buat kuih untuk tempahan. Pelbagai tempahan diterima sempena cuti sekolah musim ini. ada yang buat untuk kenduri kahwin,pertunangan , majlis hari jadi, ada yang buat untuk kenduri bersama keluaga.  

‘Kaluk sungguh’  kata orang kelantan maksudnya lebihkurang  tak menag tangan. Terima kasihlah kepada semua pelanggang Kak Ida yang mempercayai service yang kak Ida berikan.. Sepanjang cuti 4 hari ini Kak Ida tak dapat nak berjalan kemana. Tempahan yang bertali arus menyebabkan Kak Ida agak “LORAT”  saja nak guna perkataan bombastik kelantan.

Ada yang tempah puding raja, bihun, kuih buah , puding dan talam , roti jala dan kuzi ayam dan macam2 lagi. Apap pun terima kasih ya..

Kak IDA..  

 

Nasi Minyak Hdang Promo     bihun singapura1    Kuih Kelantan - Kuzi Ayam

Share

October 14, 2014
by admin
0 comments

Puding Raja dan Coktail Raja

PUDING RAJA

Peminat Puding Raja Istimewa untuk semua Kak Ida menyajikan masakan puding istimewa untuk tempahan anda. Dengan keenakan masakan Kak Ida menyediakan lapisan pisang goreng yang di masukkan kepekatan rasa susu dan kepekatan rasa kuah yang menarik. Ianya dihiaskan dengan lapisan puding dan JALA MAS diatasnya.

Puding Raja

Puding Raja

 

 

 

Puding Raja

Puding Raja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Puding Raja

 

 

 

 

 

 

 

 

Terdapat beberapa pakej yang ditawarkan iaitu dengan harga RM15, harga RM60 dan RM80 sebekas bergantung pada saiz bekas tersebut. Sesuai untuk JAMUAN KELUARGA dan HANTARAN PERTUNANGAN DAN PERKAHWINAN.

COKTAIL RAJA

Peminat COKTAIL RAJA pula boleh merasa keenakan rasa COKTAIL berkuah yang memang menyedapkan dengan lapisan COKTAIL dibawahya dan lapisan puding dihiasi dengan JALA MAS diatasnya. Dengan rasa kepekatan susu dan puding yang diadunkan dengan menarik amat membangkitkan rasanya. Untuk peminat yang tidak sukakan PISANG boleh mencuba COCTAIL RAJA sebagai alternatif kepada PUDING RAJA. Memang SEDAP dan PUAS HATI.

Coktail Raja

 

 

 

 

 

Coktail Raja1

 

 

 

 

Coktail Raja2

 

 

 

 

 

 

 
Terdapat beberapa pakej yang ditawarkan iaitu dengan harga RM15, harga RM60 dan RM80 sebekas bergantung pada saiz bekas tersebut. Sesuai untuk JAMUAN KELUARGA dan HANTARAN PERTUNANGAN DAN PERKAHWINAN.

Hiasan amat menarik  di letakkan JALA MAS diatasnya dan taburan buah GAJUS..

Untuk tempahan boleh hubungi Kak Ida Call / Sms/ Whatsapp 0176019602

Share

August 13, 2014
by admin
0 comments

Pedoman Untuk Semangat Berusaha

Cerita ini asalnya dikongsikan oleh seorang pengguna Facebook, Dato’ Roslan Ab Hamid. Dan ia mendapat perhatian ramai dengan menerima jumlah like dan komen yang tinggi. Cerita ini memberi inspirasi kepada orang ramai bagaimana mahu hidup dengan lebih bermakna di atas muka bumi ini. Kami kongsikan kisah Lelaki Tuan Berkain Pelikat ini di bawah. Enjoy!

****

Saya jumpa lelaki tua ini. Selalu lepas Asar dia iktikaf di masjid.

Baca al Quran. Umur 70an. Duduk rumah dekat masjid.

Rumah agam besar dan menarik.

Hartanya disana sini, bangunan komesil tengah bandar. Milikan RM35juta. Pendapatan pasif kutip sewa RM70,000 sebulan. Belanja RM20,000. RM50,000 sedekah dan infaq.

Dia tenang bersendirian meladeni anak cucu.

Saya mahu ambil gambar. Dia menolak. katanya malu.

Saya minta formula. Dia berikan 15. Saya catat dan mahu kongsikan. Bolehkah saya kongsikan?

#1 – Pertama, dia kata muliakan ibu bapa. Doa ibubapa adalah segala galanya. Ia tiada hijab terus termakbul. Raikan ibubapa. jaga mereka sepanjang usia. Doakan mereka apabila telah tiada.

#2 – Jaga masa. Ia datang dan berakhir. Urus masa antara 5 waktu solat. Atur kerja dengan sebaik cara. Pada setiap waktu ada perkara yang kita mulakan. Ada di masjid sebelum azan. masuk waktu terus solat. Selepas solat bertebaran berusaha cari rezeki.

#3 – Berdoa dengan khusyuk. Serah pada Allah. Tawakal. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita.

#4 – Namun begitu kena usaha. Usaha pagi petang siang malam. Usaha sungguh sungguh. Usaha bermula dengan pasang niat. Lepas itu buat buat buat. Sampai dapat. Tidak dapat, usaha lain pula. Masa buat baca al Quran. Maka dia pun nasihatkan saya,

“Orang yang membaca surah Al-Ikhlas satu kali sama ganjarannya dengan memperoleh ganjaran membaca sepertiga Al-Quran. Jadi jika membaca surat Al-Ikhlas tiga kali mendapat ganjaran seperti membaca satu Al-Quran.

Rasulullah SAW pernah bertanya “Siapakah antara kamu yang dapat khatam Qur’an dalam jangka masa dua-tiga minit?” Tiada seorang dari sahabatnya yang menjawab. Malah UmarAl Khattab r.a telah mengatakan adalah mustahil untuk mengatam Qur’an dalam begitu cepat.

Ali Abi Talib r.a pun membaca surah Al-Ikhlas tiga kali.Rasulullah SAW menjawab dengan mengatakan bahawa Saiyidina Ali betul.

Membaca surah Al-Ikhlas sekali ganjarannya sama dengan membaca 10 juzuk kitab Al-Quran. Apabila membaca surah Al-Ikhlas sebanyak tiga kali khatamlah Quran kerana ianya sama dengan membaca 30 juzuk Al-Quran.
Sabda Rasullullah SAW: “Sesiapa membaca ‘Qul huwAllahu Ahad’ sebanyak 3 kali, dikurniakannya pahala seperti pahala orang yang membaca Al-Quran sekali khatam.”

Lelaki tua itu berkata, mulut dia tidak berhenti baca surah al Ikhlas. Kadang kadang sampai 1000 kali sehari. Dan tiap lepas asar masa dia iktikaf dan baca Al Quran.

#5 – Jaga Kesihatan. Jaga kesihatan. jaga kesihatan. Banyak berjalan kaki. Banyak. minum air masak atau air mineral. Jaga makanan.Kata lelaki tua ini lagi:

#6 – Hidup kena buat target. Ada wawasan. Ikat perut. Usah membazir. Mula dengan makanan. Makanan dan minuman mesti habiskan. Usah lagak orang kaya, padahal kita teman pada syaitan. Sentiasa belanja orang. Makan dikedai kecil. Perhatikan kebersihan kedai. Apabila bersih masuk. Disitu kita temui ramai orang susah. Belanja mereka..

#7 – Waktu maghrib usah ada atas jalan. Apabila dalam perjalanan berhenti. Cari masjid. Apabila dirumah, tutup pintu rapat rapat. Malam buang sampah sarap. Basuh pinggan mangkuk. Pastikan semua teratur sebelum tidur. Gunakan waktu antara maghrib dan isyak untuk tuntut ilmu agama. Boleh dengar orang mengajar. Boleh juga baca kitab. Lepas Isyak buat kira kira untung rugi. Siapkan bahan dan pakaian untuk kerja esok hari.

#8 – Usah takut jumpa orang. Walaupun 5 minit mahu berjumpa. Pergi sendiri. Usah pakai posmen apabila depani soal penting. Kita rangkak panjat bangunan. Tunggu. Biarlah kita ambil masa berhari hari perjalanan. yang penting sampaikan dengan tangan sendiri.Tenung mata dan baca “ayat ayat pengasih”. Hehehe. (Nota tambahan: Surah Yusuf: Ayat 4)

#9 – Balik malam, usah cakap penat. Usah cakap letih. Usah cakap sakit. Apabila sakit senyum. Allah sedang luruhkan dosa. Lepas sakit kita lagi bertenaga. Siapakah dalam dunia yang tidak pernah rasa sakit. Jatuh. dihina. Semua termasuk Rasulullah SAW. Namun, baginda ajar kita maafkan semua orang.

#10 – Niat mahu kaya. Niat mahu bantu ramai orang. Niat mahu jadi manusia berguna.Niat itu macam tulis surat. Dulu tiada internet, Macam tulis surat la. Salah tulis alamat akan sampai salah tempatlah surat itu. Maka tulis alamat betul betul. Niat mahu kaya, supaya kita dapat bantu ramai lagi orang. Mahu membahagiakan ramai orang.

#11 – Mula berniaga, usah buat pinjaman. Cukup dengan apa yang ada ditangan. Itu masa kita belajar. Berniaga ini seni. Kita sahaja tahu maksud lakaran. Terbakar tangan biasa. Namun, dengan duit sedikit kita tak rasa sangat panasnya. Usah samakan orang dengan kita. Mereka lain tak serupa.

(Kedai mula mula di mulut sahaja.) Senyum mesra, mulut manis. Usah sombong.sentiasa tegur dan sapa manusia. Kita berniaga dengan manusia.Berniaga dengan siapa sahaja. Andai kata kita kaki surau. Berniaga dengan orang surau tidak jadikan kita kaya. Berniaga dengan semua orang walaupun dia haprak keparat. Yang penting tunai. Ada duit kita cerita. Ada barang kita jual.

#12 – Modal kita adalah daya penarik yang pada diri kita. Daya penarik adalah ciri yang ada dalam diri yang buat orang lain rasa senang dengan kita. Cari ilmu tentang produk. Apabila orang tanya jawab dengan lancar dan petah. Jelas. sebut satu demi satu. Usah ragu ragu dan termanggu. Kongsi bukan jual. Ingat sentiasa kongsi dengan semangat membara. Orang jatuh cinta dengan semangat kita.

#13 – Apa lagi..ahaaa..masa mula niaga biar mendalam dulu. Usah cepat mahu melebar.Fahamkah apa pakcik cakap. Maksudnya biar berjaya satu demi satu. Apabila mula guna modal sendiri, kemudian buat sungguh sungguh sampai berjaya. Lepas dah nampak hasil, mula lebarkan. Masa itu boleh la mahu buat pinjaman. Kita sudah ada ilmu bisnes.

***

(Cukuplah tu. Masa ni Lelaki Tua Berkain Pelikat sudah mahu berhenti. Saya senyum peluk dia dan kata, “baharu ada 13 anak sungai di syurga. Tambah sampai 20″. Saya buat contengan kata dia dalam kepala)

***

#14 – Kita kena buat promosi apa jua yang kita bisnes. Produk tak boleh bercakap.Sejak bila pula lah produk boleh bercakap. Orang kena tahu apa yang kita buat. Caranya buka bank emosi dengan setiap pelanggan kita. Pelanggan yang puas hati datang lagi. Datang lagi. Sekarang pun Pak Cik masih buat bisnes sikit sikit. Perumahan. Pak Ciik buat lima rumah sekali siap. Siap baharu jual. Pak Cik buat cantik. Jual mahal. Orang beratur mahu beli. Jual barang siap. Usah jual barang dalam laut yang tidak tahu tersangkut pada pukat atau tidak. Tidak berkat begitu.

#15 – Apabila bisnes sudah maju, usah berlagak. Dahulu Pak Cik suka gunting rambut kedai Nawi. Dia tanya “Bagaimana Pak Cik mahu gunting rambut? Pak Cik jawab , “Dengan senyap senyap tapi cantik”. Anak fahamkah apa Pak Cik cakap ni? Jawab saya, “Faham Pak Cik, saya juga gunting rambut disitu sejak umur 15 tahun”. Hehehe. Maksudnya usah gosip sana gosip sini, balun orang sana balun orang sini. Usah peduli rambut atas kepala orang lain. Apa yang utama rambut kita tersisir rapi.Bijak anak ni. Apa nama? Yesss. Dia sudah tanya nama saya. Maknanya saya sudah dapat Mentor Lelaki Tua Berkain Pelikat.

#16 – Anak..ingat kita hidup sungguh sebentar, macam main bola sahaja. 90 minit tamatlah permainan. Itulah lebih kurang bandingan hidup didunia ini. Kita kejar bola. Cuba jaringkan gol. Apabila sampai tiupan wisel, tahulah keputusan. Apabila malaikat maut datang jemput kita, habislah kita. Ada dunia kekal abadi di sana. Usahlah kita berlagak sombong masa berjalan atas bumi Tuhan ini.

Paku yang nampak tidak rapat ke papan, akan diketuk oleh Tuan Rumah. Itulah perumpamaan hidupan. Rapat ke bumi. Sujud pada Tuhan.

Bacalah surah ar Rahman ayat 46, “Dan orang yang takut akan keadaan dirinya di mahkamah Tuhannya (untuk dihitung amalnya), disediakan baginya dua syurga”

#17 – Pak Cik bersyukur sampai ke tahap ini. Pak cik bersyukur. Syukur itu tandanya apabila Pak Cik rasa tak layak terima, namun Allah berikan juga. Pak Cik habiskan masa dalam waktu kecemasan ini dengan memandang yang memberi nikmat bukan pada nikmatnya. Anakku bersyukurlah. Masih punya masa mengatur tapak menjejaki orang hebat dalam agama.

Dunia ini tidak lebih dari sayap nyamuk sahaja. Usah letak dunia di hati. Tetapi berusahalah supaya dunia dalam genggaman tangan kita. Pak Cik pakai kereta besar, bukan untuk apa namun Pak Cik mahu menikmati apa rasa sayap nyamuk itu. Kalau sayap nyamuk itu sudah rasa nikmatnya, bayangkan nikmat di syurga.

#18 – Anak… Apabila mahu makan nasi, dapatkan beras. Cakap cakap dan sembang sembang tidak hasilkan beras. Rajin usaha. sampai waktu solat. Solat itu tiang agama. Usah terjerat dengan penyakit umat akhir zaman. Mereka cintakan dunia. Takutkan mati. Hakikatnya mati itu pasti. Namun, jangan kerana takutkan mati duduk atas masjid semata mata dan harapkan hidangan turun dari langit.

Tidak boleh begitu. Cuba beri masa untuk semua perkara. Umur macam Pak Cik sekarang, hari hari biasa, 6 jam tidur. 6 jam bekerja. 6 jam duduk atas masjid. 6 jam bersama anak cucu cicit. Anak, ada Pak Cik ingat, Nabi SAW sebut, “Peliharalah lidahmu, luaskan rumahmu dan tangislah dosamu”. Cuba anak check siapa perawinya. (nota: Hadis riwayat at Tirmizi)

#19 – Anakku kita bukan orang sufi. Mereka lain. Kita orang biasa,

“Apabila kemiskinan datang bertandang mengetuk di pintu, kasih sayang segera terbang keluar ikut jendela. Saat itu sahabat dekat mula menjauh, kesusahan bagaikan banjir besar menghanyutkan segalanya pergi dan ianya hanya kembali apabila kita kaya semula”

Rajinlah berusaha. Wang bukan segala galanya. Namun banyak perkara dalam dunia sekarang perlukan wang anakku. Wang bukan raja. Wang adalah hamba perkasa yang memudahkan banyak perkara. ramai orang sedikit sedikit sebut Tuhan, pada hal hati mereka bersimpang simpang.

#20 – Cuba sedaya upaya supaya ada wuduk pada tubuh kita. Ianya adalah cara terbaik cucikan diri. Cuba mandi setiap kali sebelum masuk waktu. Tidak dapat kerana banyak masa di pejabat, mandi 3 kali sehari. Sebelum subuh, sebelum maghrib dan sebelum isya’. InsyaAllah kita rasa bersih dan tenang dari segi luaran. Sewaktu berdiri mahu solat, rasakan ketakutan luar biasa. Kita sedang menghadap Allah Raja dan Tuan kepada segala Raja.

Sekian…

Share

June 9, 2014
by admin
0 comments

Beli Kuih Secara Online

coverkkHUBUNGI

KELANTAN: Semuanya mudah dengan pembelian dalam talian. Trend terkini tidak perlu berbaris panjang, penat menunggu , malas nak ke pekan atau shopping mall atau malas nak masak sendiri ubah cara lama ke cara baru sekarang, berbelanja dengan mudah hanya melalui telefon bimbit atau melalui komputer sahaja.

Sekarang ini amat mudah dengan adanya laman yang menyajikan pelbagai jenis kuih muih tradisional dalam talian terunggul di negara ini, faktor kepayahan untuk memilih kuih yang mana untuk dijadikan sajian dan keperluan tidak timbul lagi.

KUIH Kelantan membuktikan laman  ini semakin mendapat tempat selain menjadi destinasi dalam talian terhangat di Malaysia khususnya warga Kelantan.

KUIH Kelantan akan membantu untuk mengubah cara rakyat Malaysia membeli belah. Diasaskan oleh Kak Ida yang merupakan suri rumah yang mengimpikan agar semua rakyat Malaysia mampu merasa citarasa asli keluaran Kelantan dengan kos yang murah dan jaminan kualiti barangan yang baik yang akan berkembang ke peringkat antarabangsa satu hari nanti.

Dilancarkan secara rasmi pada 20 April 2012 melalui laman facebook www.facebook.com/kuihkelantan, dari semasa ke semasa KUIH Kelantan mampu memperkenalkan lebih dari 100 jenis makanan tempatan untuk memberi penyelesaian kepada semua masyarakat bagi mengatasi kebuntuan dalam memilih jenis kuih muih yang sesuai untuk hidangan di majlis perkahwinan, jamuan keluarga, majlis harijadi juga untuk memperkenalkan kuih muih tempatan untuk pasaran tempatan dan antarabangsa.

Kejayaan positif model perniagaan e-dagang ini membuatkan industri ini sedang bersiap sedia untuk bersaing dan memancu industri KUIH dalam talian terkini bagi memenuhi keperluan rakyat seluruh negara.

Terdapat pelbagai jenis kuih muih dan makanan yang disediakan dalam pelbagai kategori seperti kuih muih untuk mesyuarat, majlis rasmi, kuih untuk hantaran dan anika Nasi untuk kenduri kahwin,pertunanagan,harijadi dan sebagainya.

Katalog di laman web KUIH Kelantan www.kuihkelantan.com  terdiri dari kuih muih tempatan, kuih moden, kuih segera dan pelbagai jenis nasi traditional kelantan dan anika nasi terkini.

Tidak ketinggalan jenis-jenis kuih berasaskan ubi kayu dan bahan-bahan tempatan  yang mampu memenuhi kehendak semua.

Tempahan

Untuk sebarang tempahan pihak KUIH Kelantan memerlukan 3 hari bekerja untuk tempahan sebelum majlis dilaksanakan bagi membolehkan anda berpuas hati dengan khidmat dan kualiti kuih muih dan masakan yang disajikan.

 

Penghantaran

Bagi memudahkan usaha dan pembelian KUIH Kelantan, tempahan yang dibuat boleh diambil di sekitar pasar Wakaf Che Yeh setelah pesanan dibuat. Sekiranya tempahan banyak pihak kami bersedia untuk menghantar kelokasi anda.

Untuk kuih muih dan masakan yang tahan lama KUIH Kelantan juga menyediakan penghantaran mealui POS Ekspress atau sekiranya barangan tersebut diperlukan segera boleh juga dihantar menggunakan BAS Ekspress mengikut keperluan pengguna.

Keunikan KUIH Kelantan

Lebih dari 100 jenis kuih muih tempatan dan moden dengan pelbagai pilihan, mementingkan kualiti produk dengan menggunakan bahan dan rempah ratus yang asli dan bermutu dan segar.

Antara kuih muih yang paling laris dan sentiasa mendapat tempahan di hati pelanggan ialah kuih buah, kuih jala mas untuk hantaran, makaroni bakar, anika talam,puding dan seri muka dan pelbagai lagi.

Manakala untuk kategori nasi pula tempahan sering diterima untuk Nasi Dagang, Nasi Kerabu, Nasi Beriani, Nasi Minyak dan pelbagai lagi.

jalamashantaran new theme  kuihbuah new theme  MAKARONI BAKAR   Kuih Kelantan - Nasi Dagang 3  Nasi Minyak Hdang Promo1  Kuih Kelantan - Roti Jala2

Cara pembelian

KUIH Kelantan mempunyai pelbagai kategori pilihan pembelian seperti pembelian secara online dan pesanan melalui panggilan telefon/sms/whatsapp 0176019602 dan personal Message PM melalui www.facebook.com/messages/kuihkelantan.

Klik kepada laman web www.kuihkelantan.com untuk melihat sendiri barang-barang keperluan membeli belah anda atau hubungi 0176019602 (KAK IDA) untuk tempahan dan pertanyaan.

 

KUIH Kelantan sentiasa memberikan khidmat yang tiada tandingan dengan menawarkan perkhidmatan tambah nilai dan servis yang unik dan berkualiti setiap masa.

KUIH Kelantan mempunyai pelanggan dari seluruh pelosok Malaysia terutamanya di Kota Bharu sekitar Kelantan dan juga bandar-bandar utama yang lain di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak termasuk kampus-kampus kolej dan kawasan luar bandar yang lain.

Pengurus juga pengasas KUIH Kelantan, Wan Aidah Wan Mohd Taufek (KAK IDA), berkata, pengenalan kaedah membeli belah ini mampu mengubah cara hidup masyarakat agar dapat berbelanja dalam keadaan yang lebih selesa dan membuat keputusan untuk memilih jenis kuih muih yang sesuai untuk hidangan dan meletakkan bajet yang sesuai untuk majlis kenduri agar kenduri berjalan lancar.

Boleh kunjungi kami di www.kuihkelantan.com untuk sebarang maklumat atau LIKE kami di www.facebook.com/kuihkelantan. Sekian..

 

Diterbitkan: Isnin 09 Jun, 2014

Share

April 17, 2014
by admin
0 comments

Mujahadah melawan nafsu

Mujahadah melawan nafsu

 

ANTARA petanda kemusnahan sahsiah masyarakat dan umat ialah apabila mereka begitu mudah mengikut hawa nafsu. Mereka akan berusaha memenuhi segala kehendak hawa nafsu dan akan menghapuskan segala rintangan yang menghalang mereka daripada memperoleh apa yang dikehendaki.
Sabda Rasulullah SAW : Musuhmu yang paling ganas ialah nafsumu sendiri yang berada antara dua sisimu.” (riwayat Al-Baihaqi)
Mengikut Sheikh Said Hawa, melawan hawa nafsu bermaksud menundukkan nafsu agar ia mengikut kehendak Allah SWT dalam setiap perkara. Apabila nafsu dapat dikalahkan, seseorang akan mengutamakan perkara yang dicintai Allah SWT dan mengetepikan kehendak peribadi.
Sementara di dalam Ihya Ulumuddin, Imam Al-Ghazali berkata, antara tanda kecintaan hamba kepada Allah ialah dia mengutamakan perkara yang disukai Allah daripada kehendak nafsu serta peribadi, sama ada dalam aspek zahir atau batin.
Oleh itu, seseorang yang mencintai Allah SWT sanggup memikul kerja-kerja yang sukar serta sanggup melawan hawa nafsunya semata-mata kerana-Nya.
Menentang nafsu
Antara perkara utama yang ditekankan oleh al-Quran bagi menentang hawa nafsu yang mendorong kepada kejahatan dan maksiat kepada Allah SWT ialah dengan menunaikan ibadah solat. Ia jika dilakukan dengan konsisten dan penuh harapan untuk mendapatkan keredaan-Nya, maka ia akan menghasilkan satu kekuatan luar biasa untuk menghadapi godaan hawa nafsu.
Maka tindakan menentang nafsu untuk menunaikan fardhu solat pada waktu-waktu yang ditetapkan itu menjadi asas yang teguh bagi kesempurnaan yang diidamkan. Sebaliknya Allah SWT memberi amaran kepada mereka yang mencuaikan perintah solat dan sentiasa mengikut hawa nafsu.
Firman Allah SWT: Kemudian mereka digantikan oleh keturunan-keturunan yang mencuaikan sembahyang serta menurut hawa nafsu (dengan melakukan maksiat); maka mereka akan menghadapi azab (dalam neraka). (Maryam: 59)
Sesungguhnya jiwa dan diri manusia itu memerlukan masa yang panjang untuk membetulkan tabiat dan sikap mereka sehingga mereka mempunyai tenaga yang cukup untuk membendung hawa nafsu. Umpamanya untuk menundukkan perasaan tamak haloba memerlukan perjuangan yang panjang.
Seandainya sasaran untuk dicapai oleh jiwa manusia itu ialah suatu peringkat dan keadaan di mana mereka mencintai kebaikan, merasai kelazatannya dan membenci kejahatan serta mengejinya, maka ia memerlukan perjuangan yang kental untuk mencapainya.
Firman Allah SWT: Kamu wahai orang-orang yang beriman hendaklah bersyukur kerana Allah menjadikan iman suatu perkara yang kamu cintai serta diperhiaskannya dalam hati kamu dan menjadikan kekufuran dan perbuatan fasik serta perbuatan derhaka itu: Perkara-perkara yang kamu benci, mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang tetap menurut jalan yang lurus. (al-Hujurat: 7)

 

 

Dikawal
Sifat hawa nafsu itu perlu dikawal, disekat dan ditentang. Keadaannya berbeza di antara seorang dengan seorang yang lain. Di sana terdapat pelbagai sifat manusia antaranya cintakan diri, cintakan wanita, cintakan harta, cintakan nama dan kemasyhuran. Ini adalah contoh-contoh jenis naluri yang kebiasaannya dimiliki oleh manusia.
Ada orang yang mencintai dirinya dan tidak lagi dapat dan mahu melihat orang lain. Ada pula orang yang sangat mencintai harta kekayaan, sehingga malam dan siang bertungkus-lumus mengumpulkan harta. Walau bagaimanapun, tamaknya kepada harta, itu bukanlah pula untuk membelanjakannya sebagaimana tuntutan agama.
Seseorang itu tidak akan berjaya dalam pertarungan jihadnya melainkan apabila dia melatih dirinya dengan menentang hawa nafsunya dan berjalan terus menuju jalan yang lurus dalam keadaan sabar dan tabah.
Petikan diambil daripada Naim Qlate
Share